Dia

It's okay. We both make mistakes. No one's perfect. Menangis tak salah. Menangislah dan belajar dari kesilapan yang lepas. Cuma bila terlampau lama menangis untuk taqdir yang tak boleh diubah ialah suatu kerugian.

 I have my responsibility here. I carry my family's hope. My family's future. Dan air mata ni rasanya lebih baik di tumpahkan dihadapan Tuhanku. Cukuplah mencari cinta dunia. From now on, aku nak cari cinta Allah. Dia yang sentiasa ada waktu aku jatuh dan bangun. Aku nak baiki ibadah-ibadah wajib dan perlahan- perlahan tambah ibadah sunat. Bangun malam itu suatu keindahan sebenarnya. Lagi indah bila kau serahkan seluruh hati kau pada Dia pada malam itu. 

Tangisan kau, pengaduan kau tentang sakit perit kau, pedih hati kau yang kadang rasa tak tertanggung. Adukan semua pada dia. Percayalah kau akan lega masa itu. Kau tak nampak Dia, tapi kau akan rasa Dia mendengar setiap rintihan kau. 

Dan kalau kau rasa ada masa berat di hati dah tak tertanggung, bukak lah Yassin, baca. Baca dan baca sampai kau tenang. 

Sakit yang Tuhan bagi ini, kita nampak satu penyiksaan. Sebab kita tak nampak hikmah di depan yang Dia telah susun. Percayalah. Sekarang, carilah redha Dia. Mohon ampunan dosa- dosa kau yang banyak tu. Kalau tak kau temukan bahagia di dunia pun, aku pasti kau akan temui bahagia yang tak tergambar di akhirat. Bayangkan kalaulah kesabaran dan sujud-sujud kau mencari redha Dia di dunia ini terbalas dengan ganjaran terlepas timbangan mizan dan titian sirat terussss masuk syurgaa. Allahuu. Apalah sangat derita khianat sakit dunia ni. "Demi Tuhanmu, bersabarlah". 

Dunia sementara. Sakit sementara.  Akhirat selamanya. 

Btw, kita sering minta Tuhan agar diberikan keampunannya. Kita nak sangat pengakhiran dalam keadaan yang baik dan paling kita mintak haramkanlah walau sesaat pun kita dari neraka. Tanpa kita sedar mungkin ini caranya Tuhan sedang memakbulkan doa kita. Tuhan beri ujian untuk panggil kita lagi dekat dengan Dia. Mungkin. Siapa tahu kan?

 Dia beri ujian sebab dia sayang. Supaya bila sakit ni kita akan cari Dia, pengaduan dan pergantungan kita lebih lagi pada Dia. Sayangnya Tuhan dekat kita :')

Comments

Popular posts from this blog

Lunch di Megoplex

Dosa bertengkek.

Sedekah