Sedekah

Hari itu, aku sangat stress dan sedih. Terhanyut kejap dgn kenangan silam. Aku spend time dekat masjid. Solat zohor, tidur and study sikit. Lepas solat asar baru aku gerak. Best dapat jemaah kat masjid. Bukan selalu dapat peluang ni. 

Entah kenapa, aku rasa macam nak makan coklat. Padahal aku memang tak gemar makan coklat. Not a choc lover lah senang cakap. Aku beli dua. Coklat mahal and besar. Dah lah tak suka coklat pi beli yg mahal and besar pulak huh memang terbawak dengan emosi betul masa tu. On the way jalan kaki balik rumah tu, aku nampak perempuan arab miskin tepi jalan. Entah kenapa aku tak teragak-agak keluarkan coklat dari beg aku. 

Aku tanya dia, awak nak coklat? Dia terkejut ingat aku nak jual sebab coklat tu mahal haha. Aku jawab tak, ni hadiah. Aku sebenarnya nak mintak dia doakan aku agar diberi ketenangan hati ni. Tapi language barrier daaa haha. So aku hulur coklat, senyum dan berlalu pergi. Aku puas. Gembira tengok dia gembira. Ada satu jentikan bahagia dalam jiwa masa tu. 

Betul lah, dalam setiap harta kita ni tak semuanya kita punya. Mungkin ada rezeki orang lain. Dan percayalah, bila buat amal ni, Allah akan bagi kita kelapangan hati. Serius masa tu kesedihan aku terubat sekejap. Ibarat badan panas yg dicurahkan air sejuk. Nyaman. Siapa beri nyaman dan ketenangan tu kalau bukan Allah kan. Sedih dari Allah. Bahagia pun dari Allah. Terima kasih Allah. Kau ajar aku macam-macam dalam ujian-ujian hidup aku ini. 

Jangan tinggalkan aku ye ya Allah :'(

Comments

Popular posts from this blog

Lunch di Megoplex

Dosa bertengkek.